Chirurg naczyniowy Wrocław
Usuwanie żylaków kończyn dolnych

Chirurgia naczyniowa

Oferujemy kompleksową opiekę medyczną obejmującą diagnostykę i leczenie chorób naczyń. Podczas każdej wizyty przeprowadzamy badanie przepływów w danym obszarze za pomocą techniki USG Doppler. Dodatkowo, zapewniamy konsultacje chirurgiczne oraz kwalifikacje do zabiegów z zakresu chirurgii ogólnej i naczyniowej:

• małoinwazyjne (wewnątrznaczyniowe) leczenie tętniaków aorty
    brzusznej oraz piersiowej
  • małoinwazyjne oraz klasyczne leczenie chorób tętnic szyjnych
  • małoinwazyjne oraz klasyczne leczenie chorób tętnic kończyn dolnych
  • operacje przepuklin pachwinowych oraz brzusznych

W naszym zakresie usług znajduje się również skleroterapia naczynek,
pajączków, teleangiektazji kończyn dolnych oraz malformacji
naczyniowych żylnych oraz usuwanie żylaków kończyn dolnych.

Klinika Dorobisz

Leczenie małoinwazyjne żylaków kończyn dolnych

Leczenie małoinwazyjne żylaków kończyn dolnych jest przeprowadzane w znieczuleniu miejscowym, a sam zabieg trwa od 30 do 60 minut. Efekt zabiegu jest obecny od razu. W dniu zabiegu pacjent opuszcza Klinikę, a od następnego dnia możliwy jest powrót do aktywności. Zabieg nie jest bolesny, jednak można odczuwać dyskomfort, uczucie pociągania, dotyku. Po zakończeniu zabiegu kluczowe jest przestrzeganie zaleceń lekarza oraz noszenie specjalnych wyrobów uciskowych.

Warto podkreślić, że zabieg ten nie pozostawia śladów na skórze. W trakcie zabiegu uszkodzenia skóry są minimalne.

W małoinwazyjnych zabiegach żylaków kończyn dolnych najważniejsze aspekty to wysoka skuteczność oraz małe ryzyko powikłań.

Wskazania

• Nasilenie objawów niewydolności żylnej: obrzęków, bólu w przebiegu żylaków, uczucia ciężkości nóg
  • Nieakceptowana przez chorego estetyka kończyny.
  • Pojawienie się powikłań:
    • zapalenia żył
    • owrzodzenia żylnego
    • wyprysku żylakowatego
    • spontanicznego lub pourazowego krwotoku z żylaków

Przeciwwskazania

• Pełnienie przez żylaki i żyły układu powierzchownego roli krążenia obocznego w przypadku niedrożności żył głębokich.
  • Miażdżyca tętnic kończyn dolnych.
  • Otyłość dużego stopnia.
  • Ciężki stan ogólny chorego i niektóre choroby współistniejące.
  • Ciąża (dobrze jest odczekać ok. 6 tygodni po rozwiązaniu, gdyż w tym czasie wiele żylaków może zniknąć samoistnie).
  • Zaburzenia krzepnięcia krwi.

1. Podwiązanie ujścia żyły (crossektomia) + uzupełniająca skleroterapia oraz miniflebektomia

Operacje tego typu można stosować u chorych z zaawansowaną niewydolnością żył powierzchownych, w postaci bardzo rozbudowanej sieci żylaków oraz ich znacznego poszerzenia.

Po podwiązaniu żyły powierzchownej do układu głębokiego wykonuje miniflebektomię. Polega ona na usunięciu żylaków i pni żylnych biegnących podskórnie za pomocą specjalnych haczyków i kleszczyków z małych, licznych cięć skórnych. Nacięcia są tak małe, że nie wymagają szycia skóry.

Zabieg wykonuje się w trybie ambulatoryjnym, w znieczuleniu miejscowym. W trakcie wizyty kontrolnej po około 10 dniach usuwane są szwy skórne oraz wykonywane jest pod kontrolą USG ostrzyknięcie pnia żyły odpiszczelowej/odstrzałkowej przy użyciu Aethoxysclerolu.

W przypadku żyły odpiszczelowej operacja przebiega w następujący sposób:

1. Przecina się skórę nad ujściem niewydolnej żyły odpiszczelowej.
  2. Podwiązuje się i odcina od ujścia dochodzące dopływy żylne.
  3. Podwiązuje się oraz przecina główny pień żyły.
  4. Założenie szwów skórnych w miejsce nacięcia.
  5. W kolejnym etapie wykonuje się miejscowe wycięcie żylaków.
  6. Założenie pończochy uciskowej II klasy ucisku na okres 5 dni (bez przerwy)

W przypadku niewydolnego ujścia żyły odstrzałkowe zabieg wykonuje się w dole podkolanowym odsłaniają jej ujście do żyły podkolanowej lub udowej. Po dokładnym wypreparowaniu ujścia dokonuje się podwiązania żyły odstrzałkowej w tym miejscu.

2. System FLEBOGRIF

System FLEBOGRIF to nowa metoda przezskórnej cewnikowej echoskleroterapii opracowana przez polską firmę BALTON w oparciu o zasadę obliteracji mechaniczno-chemicznej (ang. mechano-chemical endovenous ablation). System FLEBOGRIF wykorzystuje jednocześnie dwa mechanizmy prowadzące do zamknięcia żylaka:

• mechaniczne uszkodzenie śródbłonka naczyniowego
  • reakcję chemiczną wywoływaną przez spieniony sklerozant wpuszczany do światła niewydolnego naczynia żylnego.

Celem takiego podejścia jest zapoczątkowanie efektywniejszej reakcji zwłóknieniowej niż ma to miejsce w przypadku zwykłej igłowej skleroterapii kompresyjnej. Ma to kluczowe znaczenie w przypadku większych żylaków, wtedy gdy ich średnica maksymalna wynosi powyżej 6 mm, a klasyczna echoskleroterapia igłowa staje się mniej skuteczna.

Wysoka skuteczność procedury (istotnie przewyższająca skuteczność klasycznej echoskleroterapii igłowej).

Zalety zabiegu metodą Flebogrif

• wysoka skuteczność (ponad 90%) pod względem trwałego zamknięcia światła niewydolnych naczyń żylnych po odpowiedniej kwalifikacji lekarskiej do zabiegu.
  • bardzo niskie ryzyko powikłań okołozabiegowych, w porównaniu do innych bardziej inwazyjnych metod leczenia żylaków, np. nie ma ryzyka poparzenia jak w przypadku metod termicznych, nie ma konieczności wykonywania typowych cięć skóry jak w metodzie chirurgicznej.
  • brak konieczności stosowania znieczulenia podpajęczynówkowego (zastrzyku w „kręgosłup”) lub ogólnego i związanych z tym możliwych powikłań.
  • pacjent już w dniu zabiegu może powrócić do wykonywania codziennych czynności.
  • tryb ambulatoryjny zabiegu
  • krótki czas trwania procedury
  • brak konieczności stosowania znieczulenia tumescencyjnego, zabieg wykonywany znieczuleniu miejscowej

W zabiegach małoinwazyjnego usuwania żylaków kończyn dolnych kluczowe znaczenie ma wysoka skuteczność oraz małe ryzyko ewentualnych powikłań.